Prírodné domáce prostriedky proti únave

0

Ľudia sa často sťažujú na to, že sa cítia vyčerpaní a to tak často, že lekári nazývajú únavu zdravotnou sťažnosťou číslo jedna. V tomto článku zistíte, ako sa cítiť lepšie a to prirodzenou cestou.

Pocit únavy tak ako ho mnohí ľudia cítia je skľučujúci, demoralizujúci a frustrujúci. Polovicu vášho času sa len snažíte zostať hore. Život preteká medzi prstami a nemôžete s nim držať krok. Pevná vôľa nefunguje, takže čo robiť?

Niekedy je najlepšou voľbou celková zmena v spôsobe akým sa stravujeme, pijeme alebo cvičíme. Niektoré doplnky môžu tiež pomôcť. Alebo riešenie môže byť jednoduché: viac spánku. Samozrejme nie je na škodu aby vám lekár vyšetril krv na hypotyreózu, anémiu, deficit vitamínu B12 a iné stavy ktoré môžu spôsobiť únavu.

Často je únava sprevádzaná nedostatkom motivácie a nízkym libidom. Zoznam zdravotných problémov a problémov životného štýlu ktoré môžu prispieť k únave je dlhý: nedostatok spánku, nedostatočná výživa, chrípka, obezita, alergie, infekcie, anémie, alkohol, hypotyreóza, srdcové choroby, rakovina, cukrovka a AIDS.

Rýchle prostriedky na potlačenie únavy

• Na rýchle povzbudenie si dajte dve kvapky pepermintového oleja na tkaninu alebo vreckovku, podržte si ju u nosa a zhlboka sa nadýchnite. Ak máte viac času, skúste pridať dve kvapky oleja do vaničky spolu so štyrmi kvapkami rozmarínového oleja pre osviežujúce opláchnutie.

• Ležte na chrbte a používajte vankúše na podoprenie nôh na úroveň vyššiu ako hlava, alebo ešte lepšie ležte na nastaviteľnej lavičke na cvičenie alebo na inom povrchu, ktorý sa dá nakloniť. Jogíni v Indii touto metódou podporujú prietok krvi do mozgu, čo môže posilniť bdelosť.

Jedením poraziť únavu

• Doprajte si výdatné raňajky spolu s niekoľkými malými jedlami a občerstveniami po celý deň. Je to lepšie ako jesť dve alebo tri veľké jedlá. Pokúste sa obmedziť porciu jedál na cca. 300 kalórií. Tým sa udrží hladina cukru v krvi rovnomerná a pomôžete predísť strate vašej energie.

• Nekonzumujte veľa potravín s vysokým obsahom rafinovaných karbohydrátov: t.j. biely cukor alebo biela múka. Tieto potraviny zvýšia rýchlo hladinu cukru v krvi a rýchlo sa aj z tela stratia, čo spôsobuje únavu. Biely chlieb, cestoviny a koláče nie sú preto najlepšou voľbou. Na konci dňa sa budete cítiť slabý a unavený.

• Jedzte viac potravín s vysokým obsahom vlákniny, ktoré sú bohaté na komplexné sacharidy, ako sú cereálie, celozrnný chlieb a zelenina. Tie pomáhajú stabilizovať hladinu cukru v krvi.

• Znížte príjem tučných jedál. Ak chcete zlepšiť funkciu nadobličiek, ktoré ovplyvňujú spôsob, akým sa metabolizujú živiny, nemala by vašej strava obsahovať viac ako 10% nasýtených tukov.

• Nakrájajte zemiaky na plátky a nechajte ich vo vode cez noc namočiť. Ráno máte pripravený prírodný tonik, ktorý je plný draslíka. Vaše telo potrebuje tento minerál na prenos nervových impulzov a sťahovanie svalov spolu s ďalšími životne dôležitými funkciami. Niektorí prírodný liečitelia tvrdia, že jeho nedostatok sú bežné u ľudí s únavou.

• Porcia špenátu raz denne je prastarým prostriedkom na zmiernenie únavy. Nemôžete sa so špenátom pomýliť. Obsahuje draslík a mnoho vitamínov B, ktoré sú dôležité pre energetický metabolizmus.

Skúste prírodné doplnky

Ženšen je od pradávna liekom na únavu. Pokiaľ zháňate ženšeňový doplnok, uistite sa, že obsahuje najmenej 4 percentá ginsenosidov a užívajte dve kapsuly po 100 miligramoch denne. Tento bylinný liek stimuluje nervový systém a pomôže ochrániť telo pred stresom a jeho účinkami. (Nevhodný ak máte vysoký krvný tlak)

• Vyskúšajte užívať 400 mg horčíka každý deň. Tento minerál sa podieľa na stovkách chemických reakcií v tele. Zohráva úlohu pri premene bielkovín, tukov a sacharidov na zdroj energie. Mierny nedostatok horčíka môže byť príčinou únavy u niektorých ľudí.

Ginkgo zlepšuje prietok krvi do mozgu, čo môže viesť k väčšiemu sústredeniu a menšej únave. Dávkovanie: každé ráno 15 kvapiek ginkgo tinktúry.

• Zvážte doplnky s obsahom karnitínu. Táto aminokyselina pomáha mitochondriám (zložka bunky zodpovedná za produkciu energie). Nachádza sa v niektorých potravinách, ale pre väčšinu ľudí je výhodnejšie ho užívať vo forme doplnkov.

Koenzým Q10, látka produkovaná telom, pomáha aj mitochondriám produkovať energiu. Užívajte 30 miligramov dvakrát denne na raňajky a obed. (Najlepšie sa absorbuje, keď sa užíva s jedlom). Koenzým Q10 sa nachádza aj v určitých potravinách vrátane orechov a olejov.

• Vezmite si každý deň multivitamín, aby ste získali minimálne množstvo živín, ktoré vaše telo potrebuje. Nedostatky môžu spôsobiť pocit vyčerpanosti.

Nápoje proti únave

• Dodržujte pitný režim, denne minimálne osem pohárov vody. Nečakajte, kým budete mať smäd, pretože pocit smädu neprichádza vždy presne. Dokonca aj malá dehydratácia môže spôsobiť únavu.

• Obmedzte kofeínové nápoje na minimum. Kofeín v káve a niektorých nápojoch môže poskytnúť krátkodobú energiu, ale po krátkom povzbudení zvyčajne príde únava.

• Obmedzte i konzumáciu alkoholu. Alkohol tlmí centrálny nervový systém. Znižuje tiež hladinu cukru v krvi.

Ako cvičenie môže pomôcť

• Po väčšinu dní v týždni sa pokúste o najmenej 30 minút aeróbneho cvičenia. Nielenže vám cvičenie pomôže zbaviť sa kíl (a nosenie extra váhy je únavné), ale poskytne aj potrebnú energiu. Ľudia, ktorí cvičia pravidelne majú aj sklon k lepšiemu spánku.

• Zvážte jógu alebo tai-či. Tieto starodávne formy cvičenia umožňujú získať fyzickú aktivitu, ale súčasne obsahujú aj relaxačné komponenty, ktoré vám môžu dodať energiu.

• Keď sa cítite ustato, doprajte si po 10 minútach ľahkého cvičenia. Zvyčajne majú ľudia s únavou zníženú hladinu adenosintrifosfátu (ADP), intracelulárneho „posla“ ktorý sa podieľa na energetickom metabolizme. Takmer akýkoľvek druh aktivít pomôže – i spievanie, zhlboka sa nadýchnuť, chôdza alebo strečing.

Dostatok spánku

• Vždy vstávajte v ten istý čas, aj cez víkendy. Vaše telo si nakoniec zvykne na ustálený režim spánku.

• Ak potrebujete dlhší spánok, choďte spať skôr ako bežne. Pokiaľ vstávate v rovnakom čase každé ráno, je dobré mať flexibilný čas kedy ísť do postele.

• Udržujte čas oddychu krátky. Ak budete oddychovať viac ako pol hodiny počas dňa, vaše telo bude chcieť viac a budete mrzutý keď sa zobudíte.

Kedy navštíviť lekára?

Ak sa cítite unavený „po celú dobu“, aj keď ste vykonali kroky na liečbu únavy, dohodnite si schôdzku s lekárom. Ak máte únavu spolu s náhlym nástupom bolesti brucha, dýchavičnosť alebo silné bolesti hlavy, vyhľadajte okamžitú lekársku pomoc. Ďalšie chronické príznaky, ktoré si môžu vyžadovať lekára, sú svalové bolesti, nevoľnosť, depresia, horúčka alebo očné problémy.

Zdieľať.

O autorovi

mm

Andrej Kesely sa narodil v roku 1980 v Trnave, v znamení rýb. Je slobodný, 0 detí. Má akademický titul Ing. zo Žilinskej Univerzity a Mgr. z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V súčasnosti pracuje ako SZČO v oblasti internetového marketingu. Vaše podnety a názory mu môžete zasielať na ak.vitalne@gmail.com. Instagram: ak.vitalne