Aká je najlepšia poloha pre spánok?

0

Vaša poloha pri spánku môže ovplyvniť oveľa viac než si myslíte.

Poloha pri spánku môže mať veľký vplyv na celkové zdravie. Nesprávna poloha môže spôsobiť bolesť chrbta a krku, únavu, zástavu dychu počas spánku, svalové kŕče, poruchy cirkulácie, bolesti hlavy, pálenie záhy, brušné problémy a dokonca aj predčasné vrásky.

Zaujíma vás, akú polohu pri spánku zvoliť? Pozrite sa na hodnotenie nižšie, od najlepších po najhoršie.

1. Na chrbte

Aj keď to nie je najobľúbenejšia poloha, len osem percent ľudí spí na chrbte, je stále najlepšia. Zďaleka najzdravšia voľba pre väčšinu ľudí: umožňuje, aby si hlava, krk aj chrbtica odpočinuli v neutrálnej polohe. V týchto oblastiach sa nevytvára žiadny ďalší tlak, takže je menej pravdepodobné, že budete cítiť bolesť. Spanie na chrbte je tiež ideálne na odvrátenie refluxu žalúdočnej kyseliny. Stačí sa uistiť, že používate vankúš, ktorý mierne nadvihne a podporí hlavu. Aby sa zabránil tok kyseliny z tráviaceho traktu musí byť žalúdok pod pažerákom. Spánok na chrbáte avšak môže spôsobiť, že jazyk bráni v dýchaniu, čo je nebezpečné pre tých, ktorí trpia zástavou dychu počas spánku (tj. stav, ktorý spôsobuje dýchavičnosť). Táto poloha môže tiež spôsobiť, že chrápanie je intenzívnejšie.

2. Na boku

Táto poloha (keď sú telo aj nohy pomerne narovnané) tiež pomáha znižovať reflux. A keďže je chrbtica predĺžená, zamedzuje sa bolestiam chrbta a krku. Navyše je menej pravdepodobné, že v tejto pozícií budete chrápať, pretože dýchacie cesty sa udržujú voľné. Z tohto dôvodu je to aj tá najlepšia voľba pre tých, ktorí trpia zástavou dychu počas spánku. Až pätnásť percent dospelých sa rozhodne spať na boku, ale je tu jedna nevýhoda: môže to viesť k vráskam, pretože polovica tvojej tváre sa tlačí na vankúš.

3. Fetálna poloha

Túto polohu si volí až 41 percent dospelých a to ju robí najobľúbenejšou pozíciou spánku. Voľná ​​fetálna poloha (kde ležíte na boku, telo je schúlené a kolená sú ohnuté) – obzvlášť na ľavej strane – je skvelá možnosť, ak ste tehotná. Je to preto, lebo zlepšuje obeh v tele a v plode a zabraňuje sa tomu, aby maternica tlačila na pečeň, ktorá je na pravej strane. Táto póza je tiež dobrá pre tých, ktorí trpia chrápaním. Ale pozor, odpočívanie v príliš skrútenej fetálnej polohe môže obmedziť membránu a tým voľné dýchanie. Preto sa môžete ráno cítiť bolestivo, zvlášť ak trpíte artritídou kĺbov ​​alebo chrbta. Tomu môžete zabrániť tým, že svoje telo čo najviac narovnáte namiesto toho, aby ste si tlačili bradu a kolená ma hruď. Môžete tiež znížiť napätie na boky umiestnením vankúša medzi kolená.

4. Na bruchu

Aj keď je táto poloha dobrá na uľahčenie od chrápania, je nevhodná prakticky pre všetko ostatné. Sedem percent dospelých si vyberá túto polohu spánku. To môže ale viesť k bolestiam chrbta a krku, pretože je ťažké udržať chrbticu v neutrálnej pozícii. Navyše tí, ktorí takto ležia si vyvíjajú tlak na svaly a kĺby, čo môže viesť k necitlivosti, brneniu, bolesti a podráždenosti nervov. Najlepšie je vybrať si inú pozíciu, ale ak musíte spať na bruchu, skúste ležať dole tvárou s čelo opretým o vankúš, aby ste udržali horné dýchacie cesty otvorené, namiesto toho aby bola vaša hlava otočená na jednu stranu.

 

Zdieľať.

O autorovi

mm

Andrej Kesely sa narodil v roku 1980 v Trnave, v znamení rýb. Je slobodný, 0 detí. Má akademický titul Ing. zo Žilinskej Univerzity a Mgr. z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V súčasnosti pracuje ako SZČO v oblasti internetového marketingu. Vaše podnety a názory mu môžete zasielať na ak.vitalne@gmail.com. Instagram: ak.vitalne