Čaga huba: super-potravina na posilnenie imunity?

0

Čaga (lat. Inonotus Obliquus, slov. ryšavec šikmý) je huba, ktorá rastie zväčša na brezových stromoch v chladnejšom podnebí po celej severnej pologuli. Na prvý pohľad huba nevyzerá veľmi príťažlivo, v skutočnosti vôbec nevyzerá ako huba! Vzhľad však môže byť klamlivý, pretože táto zvláštna huba má početné zdravotné prínosy.

Čo je čaga?

Huba čaga sa už po stáročia konzumuje na Východe, najčastejšie vo forme čaju kde sú jej zdravotné prínosy dobre známe. V poslednej dobe čaga získala popularitu na i Západe, kde jej zdravotné prínosy teraz uznávajú i mnohí zdravotnícki odborníci. Technicky je čaga vysoko koncentrovaná čierna hmota mycélia, ktorá vyčnieva z brezových stromov infikovaných parazitnou, ale netoxickou hubou Inonotus obliquus. Tmavý, tvrdý a popraskaný exteriér, ktorý sa často javí ako spálené drevené uhlie, sa nazýva sklerotium (sklerócium ). Vnútro má hrdzavú žltohnedú farbu.

Aké sú výhody húb čaga?

Čaga má početné zdravotné výhody, z ktorých mnohé sa dajú pripísať imunosupresívnym prísadám a antioxidantom. Tu sú hlavné zdravotné výhody čaga:

1. Podporuje imunitný systém

Čaga je bohatá na množstvo Beta-D-glukánov, ktoré pomáhajú vyrovnávať odpoveď imunitného systému tela. To znamená, že čaga pomáha v prípade potreby posilniť imunitný systém, ale na druhú stranu ho spomaľuje keď je hyperaktívny. Tým je čaga prírodný modifikátor biologickej odozvy. Výskum tiež ukázal, že čaga aktivuje imunitné bunky zodpovedné za boj proti iniciácii rakoviny. Výskum stále prebieha, pretože sú potrebné ďalšie štúdie na určenie celkovej úlohy čagy pri rakovine. Čaga sa ukázala ako účinná pri podpore štandardných prístupov k rakovine, ako je chemoterapia, kompenzáciou negatívnych vedľajších účinkov tohto programu.

2. Upokojujúce vlastnosti

Čaga podporuje integritu ciev a poskytuje utišujúce vlastnosti počas podráždenia. To môže byť užitočné pre tých, ktorí trpia bolesťou, neuropatiou a dokonca aj diabetes.

3. Vredy a gastritída

Vďaka svojim imunologickým vlastnostiam sa čaga vo východnej kultúre dlhodobo používa na podporu gastrointestinálneho zdravia. Väčšina vredov je spôsobená baktériami, ako je Helicobacter pylori, takže dobre fungujúci imunitný systém môže zasiahnuť proti tomuto patogénu. Vredy môžu byť upokojené použitím čagy, v závislosti od závažnosti a pacienta.

4. Normalizovanie hladiny krvného tlaku a cholesterolu

Štúdie ukázali, že kyselina betulínová, ktorá sa nachádza v čage, je schopná narušiť cholesterol LDL v krvi.

5. Antimikrobiálna aktivita

V jednej štúdii bola preskúmaná chemická charakterizácia a biologická aktivita extraktov huby čaga a tá vykazovala vysokú antioxidačnú a antimikrobiálnu aktivitu.

6. Ochrana pred poškodením DNA

V jednej štúdii boli bunky predbežne ošetrené extraktom zo žltej čagy a potom boli ošetrené s H202 na vyvolanie oxidačného stresu. Takto ošetrené bunky vykazovali menšie poškodenie ako bunky, ktoré nedostali extrakt čaga.

7. Antivírusové vlastnosti húb čaga

V minulosti boli vykonané štúdie o antivírusových aktivitách čaga húb. V dvoch nedávnych štúdiách napríklad vykazovala čaga podporu proti výrazným kožným škvrnám.

Antioxidačné vlastnosti

Aké zložky obsahuje čaga aby poskytla všetky tieto zdravotné výhody? Tu je 6 kľúčových zložiek, ktoré robia hubu čaga tak atraktívnou.

1. Polysacharidy

Čaga obsahuje v rámci svojich chitínových stien štrukturálne polysacharidy, ktoré poskytujú energiu, zlepšujú kardiovaskulárne funkcie, zdravie čriev a pečene a podporujú zdravú hladinu cukru v krvi. Tiež sa hovorí, že môžu zlepšiť i náladu.

2. Beta-D-glukány

Beta-D-glukány sú známe svojou schopnosťou regulovať imunitný systém. Beta-D-glukány pomáhajú normalizovať hladiny cholesterolu a cukru v krvi.

3. Fytosteroly

Z fytosterolov prítomných v čaga je 45% lanosteroly, 25% inotodioly a zvyšných 30% tvorí Ergosterol, Fecosterol a niekoľko ďalších. Testy in vivo a in vitro ukazujú priamy účinok lanovosterolu a inotodiolu na rakovinové bunky, pričom lanosterol prináša pozitívny účinok na vírusové zlúčeniny.

4. Betulín a kyselina betulínová (triterpény)

Betulín a kyselina betulínová sú silné terapeutické činidlá, ktoré sa v súčasnosti skúmajú pre ich účinky na podporu zdravých hladín cholesterolu. Okrem ich priaznivého prínosu na udržanie zdravého profilu cholesterolu sa skúma betulín a kyselina betulínová aj v súvislosti s rakovinou a vírusmi.

5. Antioxidanty

Čaga sklerócium obsahuje masívne množstvo prirodzeného čierneho pigmentu známeho ako melanín, ktorý má vysokú hladinu antioxidantov vďaka množstvu polyfenolov ktoré obsahuje. Čaga má v skutočnosti najvyššie skóre ORAC (mieru antioxidačnej účinnosti) medzi akýmikoľvek „superpotravinami“.

6. SOD

SOD (super peroxiddismutáza) je ďalším dôležitým antioxidantom prítomným v čage. SOD sa týka skupiny enzýmov nazývaných super peroxiddismutáza. Tieto enzýmy zohrávajú dôležitú úlohu pri ochrane nášho tela proti deštruktívnym účinkom nekontrolovanej oxidácie a voľných radikálov. SOD účinnosť sa meria S-ORAC skóre.

Čaga versus iné „super potraviny“

Pokiaľ ide o prínosy pre zdravie, čage sa veľmi dobre darí v porovnaní s niekoľkými populárnymi super potravinami.

Quinoa vs. Čaga

Quinoa (mrlík čílsky) poskytuje veľký zdroj flavonoidov , vitamínov a antioxidantov. Vysoké množstvo kvercetínu ktoré obsahuje, môže pomôcť zdraviu srdca a dýchacieho systému a ochrany buniek pred poškodením voľnými radikálmi. Čaga obsahuje oveľa vyššiu hladinu antioxidantov, ktoré poskytujú rovnaké výhody.

Goji vs. Čaga

Podobne ako čaga, tak aj bobule goji obsahujú vysoké množstvá polysacharidov. Na rozdiel od čagy je hlavným polysacharidom v goji pektín. Naproti tomu zdroj polysacharidov u čagy pochádza z chitínu, štrukturálneho polysacharidu, ktorý je veľmi prospešný pre ľudské telo a je oveľa ťažšie ho získať prirodzenou cestou. Typická moderná strava obsahuje veľa pektínu a málo alebo až žiadny chitín.

Avokádo vs. Čaga

Avokádo obsahuje mnoho prospešných živín, ako je vitamín B9 a vitamín D. Kombinácia týchto živín plus lipidov podporuje zníženie hladiny cholesterolu a podpory srdcových funkcií. Beta-D-glukány nachádzajúce sa v čage tiež zlepšujú hladinu cholesterolu tým, že zabraňujú jeho vstrebávaniu do krvného obehu počas procesu trávenia.

Kde sa dá čaga nájsť?

Čagu nie je ľahké nájsť a ľudia si ju často mýlia za „uzly“ na strome alebo spálené miesta. Čaga rastie prevažne na brezových stromoch v studených lokalitách po celej severnej pologuli vrátane severných častí Európy, Ruska, Kórey, Kanady a USA. V severnej Amerike sa čaga takmer výlučne nachádza na severovýchodnom pobreží. Najčastejšie vyskytuje na brezových stromoch. Breza je bežný lesný strom s bielou kôrou, ktorá sa odlupuje v širokých, zvinutých častiach. Nachádza sa na nízkych a vysokých nadmorských výškach. Žltá breza je ďalším bežným lesným stromom a zvyčajne má žltú kôru, ktorá sa odlupuje ako malé, zakrivené kúsky. Dobre vyvinutá čaga sa nachádza najčastejšie na brezových stromoch starších ako 40 rokov a rastie vo všetkých tvaroch a veľkostiach na vonkajšej strane infikovaných stromov.

Ako si pripraviť čaga čaj?

Najobľúbenejší spôsob, ako konzumovať čaga, je pripraviť si lahodnú šálku čaju. Nižšie je uvedený jednoduchý recept na čaga čaj, ktorý si môžete pripraviť i doma.

  1. Rozdeľte celú čaga na cca. 10g kusy.
  2. Jeden kúsok rozomlite na prášok pomocou mixéra alebo mlynčeka na kávu.
  3. Položte jednu čajovú lyžičku (dve, ak máte rád silnejší čaj) do čajového sitka.
  4. Vložte sitko do veľkého hrnčeka a nalejte asi 400 ml teplej vody.
  5. Nechajte čaga a horúcu vodu lúhovať aspoň 5 minút, ale čím dlhšie tým sa extrahuje viac bioaktívnych zložiek.
  6. Odstráňte sitko z hrnčeka a pridajte javorový sirup alebo med podľa vkusu.
Share.

About Author

mm

Andrej Kesely sa narodil v roku 1980 v Trnave, v znamení rýb. Je slobodný, 0 detí. Má akademický titul Ing. zo Žilinskej Univerzity a Mgr. z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V súčasnosti pracuje ako SZČO v oblasti internetového marketingu. Vaše podnety a názory mu môžete zasielať na ak.vitalne@gmail.com. Instagram: ak.vitalne