Plynatosť: príčiny a liečba

0

Nadmerná plynatosť môže byť veľmi stresujúca. Ale namiesto utekania preč z miestnosti, aby ste sa vyhli rozpakom a trapasom, je tu jednoduchá pomoc.

Potraviny, ktoré spôsobujú plynatosť

Ak po jedle trpíte plynatosťou, vyhýbajte sa všetkým známym „príčinám“: fazuľa, kapusta, otruby, karfiol, brokolica, cibuľa, sušené slivky, hrozienka a ružičkový kel. Síra vo vaječných žĺtkoch tiež prispieva k páchnucemu plynu.

Vyhnite sa sladkostiam s nálepkou „bez cukru“ a žuvačkám, ktoré obsahujú sladidlá sorbitol, xylitol a manitol, pretože telo má problémy s ich trávením. Keď tieto potraviny prejdú do hrubého čreva, živia sa nimi baktérie, ktoré produkujú plyn.

Znížte podiel fruktózy vo vašej strave. Cukor nachádzajúci sa v mede, ovocie a ovocné šťavy sú tiež ťažšie na strávenie. Snažte sa ale neznížiť príjem surového ovocia zo stravy, ale naopak znížte príjem ovocnej šťavy a medu.

Ak si pridávate viac vlákniny do vašej stravy, robte to postupne. Vláknina je skvelá pre celkové zdravie, ale pridanie veľkého množstva k vašej strave naraz môže zvýšiť vetry.

Než budete chcieť uvariť fazuľu alebo iné strukoviny, skúste ich namočiť cez noc. Nasledujúci deň starú vodu vylejte a doplňte čerstvou vodou na varenie. Ešte lepším nápadom, ako odstrániť vetry je uvariť fazuľu v tlakovom hrnci.

Mohli by ste byť netolerantní na laktózu? Skúste vysadiť na pár dní mliečne produkty a možno uvidíte rozdiel. Ak trpíte neznášanlivosťou na laktózu, máte nízku hladinu laktázy v črevách, čo je enzým potrebný na trávenie laktózy. Laktóza je typ cukru, ktorý sa nachádza v mliečnych potravinách.

Potraviny, ktoré zabraňujú nadmernej plynatosti

Polievka Miso

Každý deň jesť 2-3 malé bio-jogurty s obsahom probiotických baktérií acidophilus alebo biphidus, aby ste si zaviedli prospešné baktérie do zažívacieho traktu. Polievka Miso je ďalším zdrojom probiotík. Miso polievka je k dispozícii v praktických baleniach vo väčšine ázijských obchodoch a vo väčšine supermarketov. Alternatívne môžete užívať probiotické kapsuly podľa návodu na obale – zvyčajne 3 krát denne na lačný žalúdok. Tým si doplníte „priateľské“ baktérie, ktoré sa nachádzajú v hrubom čreve a udržiavajú kontrolu nad baktériami produkujúcimi plyn.

Iné lieky na plynatosť

Ak trpíte bolesťami brucha, nájdite si ​​miesto, kde si môžete pokojne ľahnúť na niekoľko minút. Ležte na chrbte a dajte si kolená k hrudi. Prípadne si kľaknite na posteľ s hlavou nadol a zadkom do vzduchu. Každá z týchto polôh umožňuje ľahšie unikanie vetrov.

Chôdza je ďalší skvelý spôsob, ako podporiť unikanie vetrov. V nemocniciach je to prvá vec, ktorú lekári odporúčajú pacientom po operácii, aby pomohli črevám znovu správne pracovať.

Prírodné liečivá

Zázvor je dostupný v rôznych formách; skúste zistiť, aká vám najlepšie vyhovuje. Tablety alebo kapsule berte podľa pokynov výrobcu alebo skúste 30 kvapiek tinktúry pred jedlom. Skúste taktiež jesť kúsok čerstvého zázvoru (ale pozor, štípe!).

Zázvorový čaj

Urobte si zázvorový čaj z postrúhaného čerstvého zázvoru. Pridajte len šálku vriacej vody a nechajte 5 minút vylúhovať. Oceďte a nechajte pred podávaním vychladnúť. Tento čaj stimuluje trávenie, takže jedlo nebude zbytočne ostávať v črevách. Zázvorový čaj je tiež dostupný vo forme vrecúšok vo vašom supermarkete.

Mätový čaj je tiež účinný. Spravte si svoj vlastný pridaním čajovej lyžičky alebo 2 sušených listov mäty do šálky vriacej vody a nechajte lúhovať 5 minút, potom oceďte. Čaj pite 3 alebo 4 krát denne. (Upozornenie: Nepoužívajte mätu ak máte gastroezofageálny reflux alebo pálenie záhy.)

Semená feniklu sa už stáročia používajú na zníženie vetrov a zlepšenie trávenia. Rasca, anízové ​​alebo celerové semená majú podobný účinok. Žuvanie za polky čajovej lyžičky semien po jedle pomôže zabrániť „grganiu“ po večeri a vetrom. Všetky tieto semená sú k dispozícii v sekcii korenín väčšiny supermarketov.

Bylinné kvapky zlepšujú produkciu žalúdočných kyselín a rýchle trávenie, ako aj zníženie nadúvania a plynatosti. Pridajte 1 čajovú lyžičku kvapiek do pohára teplej vody pred každým jedlom.

 

Share.

About Author

mm

Andrej Kesely sa narodil v roku 1980 v Trnave, v znamení rýb. Je slobodný, 0 detí. Má akademický titul Ing. zo Žilinskej Univerzity a Mgr. z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V súčasnosti pracuje ako SZČO v oblasti internetového marketingu. Vaše podnety a názory mu môžete zasielať na ak.vitalne@gmail.com. Instagram: ak.vitalne