Syndróm „Vyhorenia“ alebo Pilates ako liek

1

Profesijne nadmerne vyťažení ľudia sú čoraz častejšie postihovaní syndrómom „Vyhorenia“.Tento pojem pochádza z cudzojazyčnej literatúry, v origináli je známy ako „Burn out“. Prvýkrát hozadefinoval psychoanalytik Herbert Freundenberg v sedemdesiatych rokoch minulého storočia. Ide o štádium zdravotného stavu, kedy sú jedinci emočne vyprahnutí a strácajú motiváciu na realizáciu bežného života s jeho radosťami i starosťami.

Kľúčovým faktorom syndrómu vyhorenia je pocit absolútnej vyčerpanosti a opotrebovanosti, celková únava. Pripomína depresiu a je antipólom radosti, spokojnosti a vyrovnanosti. Symptomatické sú negatívne emócie ako hnev, strach a úzkosť.

„Vyhorenie“ sa najčastejšie objavuje u ľudí v neustálom sociálnom kontakte, či naopak jedincov v izolácii alebo vykonávajúcich monotónnu činnosť. (Cimicky, 2007) Ohrozenými skupinami sú najmä manažéri, podnikatelia ale aj ženy v domácnosti. Syndróm vyhorenia zasahuje najmä pracovnú oblasť života človeka a prejavuje sa stratou schopnosti zabezpečiť štandardný chod domácnosti alebo finančné zabezpečenie rodiny. Spúšťačom sú najmä medziľudské vzťahy, ale v konečnom dôsledku je to o vzťahu k sebe, k vlastnému životu, pocitom,emóciám. Človek zistí, že ho druhí nezaujímajú. Ale je to len tým, že nezaujíma ani sám seba. Zasiahnutý jedinec sa spamätá často krát až keď má klinický prejav, keď ho ochromí vážna choroba. Pociťuje chronickú fyzickú bolesť, ktorá sa v jeho ponímaní znásobuje. Alebo si začne nezdravo pripúšťať pominuteľnosť a márnosť života v okamihu, keď niekto z blízkych skolabuje.

Telo je však múdre. Mnohokrát múdrejšie ako duša. Treba ho počúvať. Zastaví sa ak sa človek
vedome nespomalí. Samo. A náhle. A presne tomu by sme chceli predísť. Postupne. A účelne.

Dôležité nie je to, čo sa vo vašom živote deje, ale ako na to zareagujete.

Osvedčenou medicínou je pohyb. Cvičenie. U mňa sa osvedčil PILATES.  Pre ženy aj mužov v každom veku. Nie je to rytmické cvičenie do hudby, ide o zladenie tela a duše, pohybu a dychu, cvičenie v prítomnosti. Uvedomenie si bolesti a jej odstránenie. Prekysličenie mozgu, spevnenie vnútorného svalstva najmä okolo chrbtice, ktorá nás nesie. Výsledkom je rovný chrbát, voľné trapézy, pevné a ploché bruško, pohyblivé kĺby, aktívne panvové dno, veselá a zdravá myseľ, sexi telo. Nie sme obeťami okolností. Máme moc zmeniť to, ako sa cítime.

PILATES kompenzuje sedavý a stereotypný štýl života posilnením centra tela. Upraví celkové držanie tela a zbaví bolesti v chrbtici a hlave.

PILATES dopľňa kardio cvičenie alebo silový tréning. Pomáha predchádzať jednostrannému svalovému peťaženiu. Vyrovná svalové disbalancie a natiahne telo tam kde je skrátené.

PILATES buduje výdrž, cieľavedomosť, silu ako aj flexibilitu. Jednotlivými cvikmi s vlastnou váhou v stoji či na podložke posilní hlboké aj povrchové svalstvo, čo spôsobí viditeľne pevné a príťažlivé telo.

PILATES vedie odborník, ktorého pokyny vedome a sústredene nasleduje telo a myseľ. Odporúča sa cvičiť trikrát týždenne. Zo začiatku pod drobnohľadom inštruktora. Naboso, v pohodlnom oblečení, ktorí saje pot a priľne k telu tak aby bolo vidiet správne dýchanie. Dobrú náladu si telo zabezpečí samo, vylúčením endorfínov a kvapkami potu.

PILATES vracia chuť k životu, zvyšuje sebavedomie, človek sa stáva príťažlivejší a spokojnejší.

PILATES je vyváženou zmesou úsilia a odovzdania sa. Urobíme to, čo je v našich silách a ostatné k nám príde prirodzene.

Individuálne PILATESove cvičenie síce zabezpečí rýchlejší technický posun, ale skupinové retreaty (pobyty) naopak nabíjajú energiou. Spoločne strávený čas počas víkendového pobytu mimo mesta v komornej skupine pilatesových nadšencov motivuje, rozvíja skutočné priateľstvá a vzťahy založené na rovnakom záujme.
V neposlednom rade aj informuje o novinkách v oblasti zdravého životného štýlu.

PILATES si žiada odbornosť, nadšenie a presvedčenie o efektívnosti, ktoré sa časom mení na skutočné pozitívne výsledky.

Pilates skupina v Bratislave

A presne na týchto pilieroch stojí PILATES organizované našou skupinou, pod vedením Sylvie Kniežovej.

Pilates sa pod vedením Sylvie Kniežovej už ôsmy rok organizuje cez krátkodobé pobyty v blízkom okolí Bratislavy a týždenné pobyty aj s jógou pri mori.

Cvičíme dvakrát denne, ráno pred raňajkami a večer pred večerou v uzavretej skupine s komornou atmosférou. Individuálne pristupujeme k jednotlivým pozíciám aby sa cvičilo technicky správnea pohyb plynul. Počas pobytu prejdeme všetky partie tela tak, aby sme si predstavili všetky PILATESove cviky a zároveň objavili svoje limity. Krátkodobý PILATES event sa začína v piatok podvečer a končí v nedeľu na obed.

Odchádzame s pocitom znovuzrodenia, nabití energiou a životným elánom. Nemusíte vstať z popola, aby ste sa stali Fénixom. Stačí, ak budete cvičiť náš Pilates.

Sylvia Kniežová, M.A.
Inštruktorka PILATES
sysapilates@gmail.com (viac info o pobytoch a rozvrh cvičení na vyžiadanie)
Instagram: pilates.lady

Marec 2018

Share.

About Author

mm

Andrej Kesely sa narodil v roku 1980 v Trnave, v znamení rýb. Je slobodný, 0 detí. Má akademický titul Ing. zo Žilinskej Univerzity a Mgr. z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V súčasnosti pracuje ako SZČO v oblasti internetového marketingu. Vaše podnety a názory mu môžete zasielať na ak.vitalne@gmail.com. Instagram: ak.vitalne