7 minerálov pre krásnu pokožku ba i viac!

0

S najväčšou pravdepodobnosťou už viete o všetkých vitamínoch, ktoré  telo potrebuje na udržanie zdravej, mladistvej a žiarivej pokožky. Ale viete, aké základné minerály sú potrebné pre udržanie pokožky zdravej?

Minerály sú súčasťou každej živej bunky v tele a spoločne pracujú na budovaní a regulácii množstva telesných funkcií. V skratke udržiavajú telo v chode ako dobre namazaný motor.

Správne vyvážená strava bohatá na čerstvé, organické ovocie a zeleninu, esenciálne mastné kyseliny z potravín, ako sú mastné ryby a avokádo, vysoko kvalitné bielkoviny a veľa čistej vody vám zaistí udržanie zdravého tela a pokožky, ale existuje mnoho ďalších faktorov, ktoré môžu vychýliť rovnováhu minerálov v našom tele.

Medzi tieto faktory patria stres a úzkosť, ako aj nadmerná konzumácia alkoholu, cukrov a tukov. Ak k tomu prirátate celkový deficit minerálov v pôde z dôvodu moderného poľnohospodárstva a monokultúram, tak je vysoko pravdepodobné, že máte v tele nedostatok vitamínov a minerálov.

Ak máte nepokojný spánok, je to pravdepodobne nedostatkom horčíka a ak sa na nechtoch tvoria „mesiačiky“, pravdepodobne ide o nedostatok zinku.

Väčšina minerálov je k dispozícii v podobe doplnkov. Ako vždy, najlepšie je zamerať sa na skvalitnenie vašej stravy ako spoliehať sa výlučne na doplnky, ktorými sa vyrovnajú nedostatky. Ak vaša pokožka nevyzerá najlepšie, môže byť vhodné dať sa vyšetriť u lekára. Ten môže zistiť či by ste mohli mať nedostatok niektorého z týchto minerálov:

Zinok

Zinok je jedným z najdôležitejších minerálov pre zdravie pokožky a je obzvlášť dôležitý pre pacientov trpiacich na akné. Zinok reguluje produkciu oleja v pokožke a pomáha kontrolovať niektoré hormóny, ktoré môžu spôsobiť akné. Tiež sa predpokladá, že má antioxidačné vlastnosti na ochranu proti predčasnému starnutiu pokožky a svalov. Zinok pomáha aj pri hojení kože po úraze a je veľmi prospešný pre všetky časti imunitného systému. Je potrebný i pre rozklad alkoholu v tele a tak konzumácia alkoholu vedie k jeho nedostatku.

Potravinové zdroje: mandle, kešu, para orechy, lieskové orechy, orechy, ryža, jačmeň, slnečnicové semienka, raž, sezamové semienka, olivy, chudé mäso, pečeň, varené sušené strukoviny, morská zelenina, hrach. Nezabudnite namočiť zrná, orechy a semená vo vode cez noc pred konzumáciou, aby ste pomohli uvoľniť kyselinu fytovú, ktorá môže interferovať so vstrebávaním zinku.

Meď

Meď podporuje produkciu kolagénu a elastínu, ktoré dávajú pokožke svoju silu a pružnosť. Meď tiež pomáha zvyšovať funkciu antioxidantov (ako je nižšie uvedený selén), ktoré pomáhajú chrániť pokožku pred oxidačným poškodením. Meď funguje spolu s vitamínmi a zinkom ako pomoc pri tvorbe elastínu, čo je bielkovina, ktorá udržuje pokožku pružnú. Potraviny s obsahom medi sú potrebné, aby previedli aminokyselinu tyrozín na podporu pigmentácie vlasov a pokožky.

Potravinové zdroje: slnečnicové semená, sezamové semienka, para orechy, lieskové orechy, vlašské orechy, pistácie, kešu, pekanové orechy, kokosové orechy, huby a sójové bôby.

Selén

Selén je ďalším, pre pokožku dôležitým minerálom, silným antioxidantom, ktorý je dôležitý pri udržiavaní pružnosti a sily pokožky. Niektoré štúdie naznačujú, že selén môže chrániť pred rakovinou kože, pretože ju chráni pred poškodením UV žiarením.

Potravinové zdroje: para orechy, ryby a kuracie mäso.

Magnézium

Horčík je základným minerálom pre pokožku, kosti, zuby, vlasy a svaly a pomáha udržiavať plynulú funkciu nervového systému. Nedostatok horčíka môže urýchliť starnutie pokožky. Ak je magnézium pridané do výrobkov o starostlivosť o pleť, môže pomôcť udržať elasticitu pokožky. Jedenie rýchleho občerstvenia a pitie nealkoholických nápojov a príliš veľa alkoholu môže rýchlo magnézium vyčerpať a vylúčiť ho. Ak ste mali počas dňa fyzickú námahu, je dobré pred spaním zobrať pár kvalitných doplnkov. Uistite sa, že doplnky obsahujú primárne citrát horečnatý a používajte len prípravky, ktoré obsahujú minimum plnidiel.

Potravinové zdroje: gaštany, para orechy, lieskové orechy, mandle, pekanové orechy, kokosové orechy, vlašské orechy, pohánka, jačmeň, červená fazuľa, fazuľa lima, zelená repa, špenát, ďatle, šošovica, hnedá ryža a pšeničné klíčky.

Vápnik

Takmer všetci poznáme dôležitosť dostatočného príjmu vápnika pre zdravé zuby a kosti, ale je to tiež základný minerál potrebný pre pokožku. Ľudské telo obsahuje viac vápnika ako akéhokoľvek iného minerálu – asi 90% našej kostnej štruktúry je zloženej z vápnika. Zohráva dôležitú úlohu pri zabezpečovaní pevnosti a elasticity pokožky, ako aj pre všetky tkanivá a bunky v tele. Potraviny bohaté na vápnik môžu tiež pomôcť pri akné. Nedostatok vápnika bude mať za následok krehkú a tenkú pokožku, stratu vlasov, slabé kosti a krehké nechty. Tehotné a dojčiace ženy potrebujú vápnika viac, pretože v tomto období telo čerpá vápnik z rezervy matky.

Potravinové zdroje: sezamové semienka, chaluhy, kel, potočnica lekárska, petržlen, púpavové listy, cícer, mliečne výrobky, fazuľa, orechy (hlavne mandle, lieskové oriešky a pistácie), sardinky, listová zelenina, pomarančový džús. Príliš veľa nealkoholických nápojov, alkoholu, červeného mäsa a kávy môže spôsobiť nedostatok vápnika a tak isto i stres.

Draslík

Draslík spolu so sodíkom pomáha regulovať množstvo vody v bunkách tela, takže nedostatok draslíka v strave môže viesť k suchej pokožke a iným kožným poruchám. Draslík je elektrolyt, čo znamená, že drží elektrický náboj, ktorý je potrebný pre normálne fungovanie buniek. Väčšina ľudí dostane dostatok draslíka skrz každodennú stravu, ale ak ste mali hnačku alebo stratili veľa tekutín potením, možno budete musieť siahnuť po doplnkoch s draslíkom.

Potravinové zdroje: banán, pomaranč, mlieko, otruby, kiwi, fazuľa lima a šošovica.

Kremík

Kremík je stopový minerál, ktorý pomáha posilňovať spojivové tkanivá v tele – svaly, šľachy, vlasy, väzivá, nechty, chrupavky a kosti – a je dôležitou súčasťou udržiavania zdravej pokožky. Nedostatok kremíka môže viesť k tomu, že koža stráca svoju elasticitu, čo vedie k predčasnému starnutiu a pomalšiemu hojeniu kožných rán.

Potravinové zdroje: pór, fazuľa, hrášok, jahody, uhorka, mango, zeler, rebarbora.

Okrem zlepšenia stravovacích návykov si taktiež zlepšíte množstvo dôležitých minerálov, ktoré sú potrebné pre optimálny život. Takže skúste obmedziť nezdravé potraviny ako sú trans-mastné kyseliny, spracované potraviny, sladké nápoje, alkohol a cukor. Pokiaľ máte pevnú vôľu, vaša pokožka znovu začne zdravo žiariť.

Share.

About Author

mm

Andrej Kesely sa narodil v roku 1980 v Trnave, v znamení rýb. Je slobodný, 0 detí. Má akademický titul Ing. zo Žilinskej Univerzity a Mgr. z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V súčasnosti pracuje ako SZČO v oblasti internetového marketingu. Vaše podnety a názory mu môžete zasielať na ak.vitalne@gmail.com. Instagram: ak.vitalne