Aké sú výhody vaječného žĺtka?

0

Vajce sa skladá z troch oddelených častí – škrupina, bielok a žĺtok. Keď rozbijete surové vajíčko, žĺtok je žltý kruhový úsek – rastúce embryo prijíma živiny práve z tejto časti vajíčka. Hoci sú prínosy vaječného bielka pre zdravie všeobecne známe, aj žĺtok má svoje zdravotné výhody.

Obsahuje viac vitamínov

Vaječný žĺtok obsahuje väčší počet vitamínov – a väčšie množstvo týchto vitamínov – ako bielok. Každý žĺtok obsahuje sedem vitamínov: B6, folát, vitamín B, B-12, A, D, E a K. Z nich vitamíny A, D, E a K sa nachádzajú len vo vaječných žĺtkoch a nie v bielkoch. V skutočnosti sú vaječné žĺtky jednou z mála potravín, v ktorých sa vitamín D nachádza prirodzene.

Viac minerálov

Rovnako ako vitamíny, minerály sú dôležité nutričné ​​stavebné bloky, nevyhnutné pre vykonávanie telesných funkcií ako napríklad vyrovnávacie elektrolyty. Vaječné žĺtky – i bielky – každý z nich obsahuje 13 druhov minerálov. Medzi tieto minerály patrí vápnik, horčík, železo, draslík, sodík a selén. Hoci bielok i žĺtok obsahujú tieto minerály, žĺtok ich obsahuje vo väčšom množstve. Napríklad 90 percent vaječného vápnika je obsiahnutých v žĺtku; 93 percent železa vo vajci sa nachádza v žĺtku.

Zdravie očí

Karotenoidy obsiahnuté vo vaječnom žĺtku – najmä luteín a zeaxantín – podporujú zdravie očí. Tieto karotenoidy, ktoré sú farebnými pigmentmi a dávajú žĺtku svoju typickú žltú farbu, znižujú riziko výskytu makulárnej degenerácie súvisiacej s vekom a katarakty. Pôsobia ako antioxidanty v oku, chránia ich pred voľnými radikálmi, ktoré môžu poškodiť rôzne časti sietnice, čo ovplyvňuje schopnosť oka správne zaostriť svetlo.

Výhody cholínu

Vaječný žĺtok – a vitamíny, minerály a ďalšie živiny, ktoré sa v ňom nachádzajú – tiež pomáhajú podporovať srdcové a kardiovaskulárne zdravie. Nielen, že mierna konzumácia vaječných žĺtkov nevykazuje priame spojenie so srdcovocievnymi ochoreniami, ale živiny v žĺtku – ako je napríklad cholín – pomáhajú regulovať kardiovaskulárne funkcie. Štúdie navyše ukazujú, že ženy s vyššou dennou dávkou cholínu mali o 24 percent menšiu pravdepodobnosť vývinu rakoviny prsníka než ženy, ktoré mali vo svojej strave cholínu menej.

Dôležité informácie

Vaječné žĺtky obsahujú cholesterol, takže by ste mali obmedziť počet vajíčok, ktoré budete jesť každý deň. V závislosti na celkovom zdravotnom stave alebo riziku srdcového infarktu môže Váš lekár odporučiť vyhnúť sa vaječným žĺtkom úplne alebo ich používať vo vašej strave obmedziť.

Share.

About Author

mm

Andrej Kesely sa narodil v roku 1980 v Trnave, v znamení rýb. Je slobodný, 0 detí. Má akademický titul Ing. zo Žilinskej Univerzity a Mgr. z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V súčasnosti pracuje ako SZČO v oblasti internetového marketingu. Vaše podnety a názory mu môžete zasielať na ak.vitalne@gmail.com. Instagram: ak.vitalne