Špalda: 8 prekvapujúcich výhod o ktorých ste možno nevedeli

0

Medzi hlavné zdravotné výhody špaldy patrí jej schopnosť pri regulácií metabolizmu, pomáha pri produkcií pohlavných hormónov, zvyšuje krvný obeh, pomáha budovať silné kosti, zlepšuje imunitný systém, tráviace funkcie a znižuje hladinu cukru v krvi a hladinu LDL (Low-density lipoprotein) cholesterolu v tele.

Čo je špalda?

Špalda je jedna z najstarších kultivovaných plodín v ľudskej histórii a predpokladá sa, že bola po prvýkrát pestovaná pred približne 8000 rokmi. Špalda je druh zrna alebo obilia, ktorý je úzko príbuzný s pšenicou. V skutočnosti sa špalda pravdepodobne vyvinula z hybridizácie pšenice Triticum dicoccum a divokej trávy rodu Aegilops. Špalda je úzko spätá s bežnou pšenicou, ale popularita klasickej pšenice spôsobila, že špalda sa považuje za zastaranú a „relikviárnu“ plodinu.

Špalda sa však v súčasnej dobe vracia do nášho jedálničku ako zdravá, bio potravina a to najmä v Španielsku, Spojenom kráľovstve a ďalších častiach Európy. Je naozaj plná živín, vitamínov, minerálov a základných organických zlúčenín, ktoré sa nevyskytujú v iných obilninách a najmä nie v pšenici, čo by mohlo vysvetliť obnovený záujem. Vedecký názov tejto starobylej potraviny je Triticum spelta.

Špaldová múka

Špaldovú múku je možné zakúpiť v niektorých supermarketoch a väčšine obchodov s potravinami v Anglicku, Holandsku, Nemecku a v rôznych častiach Severnej Ameriky. Múka sa môže používať na pečenie vysoko textúrovaného chleba bohatého na živiny, ako aj na cestoviny a iné pečivo. V niektorých krajinách, ako je Bavorsko a Belgicko, sa špalda skutočne používa aj na výrobu piva a má jedinečnú a zreteľnú chuť, ktorú mnohí ľudia ocenia. Samozrejme, ako menšinový produkt sa produkty zo špaldy predávajú za mierne vyššiu cenu, ale náklady za to stoja. Nielen kvôli zdravotným výhodám, ale aj kvôli svojej všestrannosti vo varení. Špaldová múka je obzvlášť výhodná pri výrobe chleba s bohatou kôrkou alebo posúchov.

Špalda – nutričné hodnoty

Okrem toho, že je je špalda všestranná odroda pšenice, je tiež plná živín ktoré mnoho iných druhov obilnín neobsahuje. V špalde nájdete podľa očakávania vysoký obsah uhľohydrátov, ale aj veľmi vysokú hladina proteínov (21% odporúčaného denného príjmu) a vlákniny (30% v jednej porcii!) Okrem týchto dôležitých zlúčenín obsahuje špalda aj významné množstvo železa, medi, mangánu, horčíka, fosforu, draslíka, zinku, selénu, niacínu, tiamínu, vitamínu B6 a kyseliny listovej .

Zdravotné výhody špaldy

Uľahčuje trávenie

Vysoký obsah vlákniny v špalde znamená, že uľahčuje zdravé trávenie. Diétna vláknina pomáha zhusťovať stolicu a pomaly presúvať potravu tráviacim traktom, urýchľuje vstrebávanie živín a pomáha zmierňovať stavy ako je napríklad zápcha, nadúvanie, kŕče, prebytočný plyn, hnačka a závažnejšie gastrointestinálne problémy, ako sú vredy. Špalda má jeden z najvyšších obsahov vlákniny medzi pšeničnými bylinami.

Kontroluje hladinu cholesterolu

Diétne vláknina má v tele aj sekundárnu úlohu: pomáha znižovať hladinu nebezpečného cholesterolu. Vláknina môže interagovať s procesmi absorpcie cholesterolu a tiež zabraňuje absorpcii cholesterolu z potravy. V skutočnosti môže špecificky zacieliť LDL cholesterol a odstrániť ho z tela, aby reguloval v tele zdravú rovnováhu mastných kyselín.

Zlepšuje cirkuláciu krvi

Vysoká hladina železa a medi v špalde sa spája s výrazným zvýšením krvného obehu. Železo a meď sú nevyhnutné pre tvorbu červených krviniek. Pri zvýšenej produkcii červených krviniek dochádza k zvýšenému prietoku krvi v tele, čo znamená dodatočné okysličovanie orgánov a tkanív, zvýšenie hojenia, zvýšenie hladiny energie a funkčnejší metabolizmus. Zvýšený krvný obeh môže dokonca zvýšiť rast vlasov, zatiaľ čo obsah železa zabraňuje anémii.

Reguluje hormóny

Niacín je jedným z najdôležitejších vitamínov, ktorý sa nachádza v špalde. Niacín hrá kľúčovú úlohu v nadobličkách, najmä pri produkcii pohlavných hormónov. Endokrinný systém je citlivým a mimoriadne dôležitým aspektom nášho zdravia a všeobecného fungovania, takže udržiavanie zdravých hladín niacínu pridaním špaldy do vašej stravy je rozumnou voľbou.

Zvyšuje zdravie kostí

Špalda obsahuje pôsobivú škálu základných minerálov, ktoré sú nevyhnutné pre zdravie kostí. Tieto minerály prispievajú k vývoju kostného tkaniva a tým, že sa zvyšuje hladina týchto minerálov v tele, môžete aktívne zabrániť osteoporóze a iným stavom súvisiacim s vekom, ktoré oslabujú alebo degradujú kosti.

Podporuje rast

Vysoká hladina fosforu v kombinácii s pôsobivým obsahom bielkovín v špalde má za následok, že táto obilnina je veľmi dôležitá pre vývoj a rast nových tkanív, krvných ciev, svalov, kostí a orgánov. Fosfor je jedným zo základných prvkov potrebných na vytvorenie nových proteínov a pôsobí na DNA pri vytváraní nových buniek. Proteíny, ktoré získate zo špaldy, môžu byť rozložené na aminokyseliny a potom znovu použité v tele pri  takmer každom dôležitom telesnom procese.

Zvyšuje imunitu

Je známe, že tiamín výrazne posilňuje imunitný systém a stimuluje obranné mechanizmy organizmu a zároveň zmierňuje psychický stres a úzkosť . Špalda je jednou z mála obilnín, ktoré sa môžu pochváliť významnými úrovňami tiamínu.

Kontroluje diabetes

Hoci sú jednoduché cukry a sacharidy známe ako nebezpečné pre diabetikov, vysoký obsah vlákniny v špalde môže pôsobiť proti týmto účinkom a pomôcť regulovať uvoľňovanie a rozklad jednoduchých cukrov na glukózu. Reguláciou uvoľňovania inzulínu a glukózy v tele pomáha zvládnuť diabetes u tých, ktorí už trpia týmto stavom, alebo zabraňuje tomu, aby sa u viac ľudí rozvinulo.

Záverom

Napriek všetkým týmto zdravým výhodám, špalda obsahuje lepok, čo je alergén, ktorý je zodpovedný za celiakiu . Preto by ľudia trpiaci touto chorobou mali vybrať iné alternatívy obilia/pšenice.

Share.

About Author

mm

Andrej Kesely sa narodil v roku 1980 v Trnave, v znamení rýb. Je slobodný, 0 detí. Má akademický titul Ing. zo Žilinskej Univerzity a Mgr. z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V súčasnosti pracuje ako SZČO v oblasti internetového marketingu. Vaše podnety a názory mu môžete zasielať na ak.vitalne@gmail.com. Instagram: ak.vitalne