Vitamín B3

Iné mená
  • Niacín
  • Niacin
  • Kyselina Nikotínová
  • Protipelagrický Faktor
  • Niacinamid
  • Nicotinic Acid
  • Nikotinát
  • Vitamín Pp

Popis vitamínu

Niacín je najstabilnejším z vitamínov B-komplexu. Keďže je rozpustný vo vode, pri varení sa stráca, preto treba variť v minimálnom množstve vody.

Funkcia vitamínu

Podporuje funkciu tráviaceho ústrojenstva, kože a nervov. Rovnako má nenahraditeľnú úlohu pri premene potravy na energiu. Pomáha zlepšovať krvný obeh, môže pomáhať pri chorobách kĺbov, prispieva k hojeniu poškodených kĺbových chrupaviek. Je potrebný pri uvoľňovaní energie zo sacharidov, udržiavanie správnej hladiny krvného cukru, správnej funkcie nervového systému a zažívacieho traktu. Pomáha udržiavať zdravý mozog, zmierňuje depresie a úzkostné stavy. Má schopnosť aktivovať nahromadené jedovaté látky a radiáciu v tele a pomôcť ich vylúčeniu, znižuje hladinu cholesterolu, vyhladzuje a prečisťuje pokožku a znižuje vysoký krvný tlak.

Rozpustnosť

Vitamín B3 je rozpustný vo vode.

Upozornenie
Vážne problémy môže spôsobiť užívanie vitamínu B3 spolu s inhibítormi HMG-CoA reduktázy alebo gemfibrozilom. Ďalej je nutná opatrnosť pri liekoch ovplyvňujúcich krvný cukor, griseofulvine, aspiríne, antikoagulanciách, diazepame, karbamazepíne, valproáte a tyroidných hormónoch.

Nedostatok vitamínu spôsobuje

  • choroba pelagra (zápaly kože, depresia, demencia)
  • nespavosť
  • podráždenosť
  • nepokoj a neschopnosť sa sústrediť

Nadbytok vitamínu spôsobuje

  • strata chuti do jedla
  • hnačka
  • bolesť hlavy
  • vyčerpanie
  • poruchy spánku

Zdroje

  • tuniak
  • losos
  • pečeň
  • zeler
  • kuracie prsia
  • cereálie
  • bravčovina
  • hydina

Denná dávka

  • deti: 5-17 mg
  • muži: 16 mg
  • ženy: 14 mg
  • tehotné a dojčiace ženy: do 20 mg
Share.

Komentáre