Vitamín B5

Iné mená
  • Kyselina Pantoténová
  • Pantothenic Acid
  • Acidum Panthotenicum
  • Panthenol
  • Pantothenate
  • Pantothenát

Popis vitamínu

V roku 1933 sa pánovi R. Williamsovi podarilo po prvý krát popísať účinky kyseliny pantoténovej, ktorú 2 roky predtým izoloval z pečene. Zistil, že podporuje rast určitých druhov kvasiniek. Deficit tejto látky u pokusných zvierat spôsoboval pozastavenie ich rastu, kožné ochorenia a zošedivenie srsti. Vitamín B5 (Acidum panthotenicum) je tiež známy ako „antistresový“ vitamín.

Funkcia vitamínu

Vitamín B5 je veľmi dôležitý pre metabolické spracovanie prijatých živín a nenahraditeľný pre syntézu hormónov a cholesterolu. Je súčasťou koenzýmu A, podieľa sa na tvorbe buniek v našom tele aj na iných procesoch premeny a tvorby, ovplyvňuje činnosť nadobličiek, zvyšuje obsah glukózy v krvi, pôsobí na vyššiu výkonnosť a vitalitu. Pomáha pri hojení rán, odstraňuje únavu, tlmí toxické pôsobenie antibiotík.

Rozpustnosť

Vitamín B5 je rozpustný vo vode.

Upozornenie
Vzhľadom k tomu, že vitamín B5 je rozpustný vo vode, telo sa môže ľahko zbaviť prebytkov v moči, čo sťažuje jeho predávkovanie. Avšak ani predávkovanie nie je nemožné. Dávky 10 g a viac sa už považujú za vysoké.

Nedostatok vitamínu spôsobuje

  • hnačka
  • zápaly tráviaceho traktu
  • dermatitída
  • kožné zápaly
  • zrýchlený tep
  • únava
  • poruchy spánku

Nadbytok vitamínu spôsobuje

  • hnačka
  • opuchy kĺbov a tkanív

Zdroje

  • karfiol
  • brokolica
  • pečeň
  • slnečnicové semená
  • kvasnice
  • hríby
  • celozrnné výrobky

Denná dávka

  • dospelí: 5 mg
Share.

Komentáre