Vitamín C

Iné mená
  • Kyselina Askorbová

Popis vitamínu

Vitamín C je najznámejším vitamínom. Podieľa sa na zvyšovaní obranyschopnosti organizmu pri infekciách, znečistenom prostredí v zime, pri zvýšenej únave a strese. Na popularite nestratil od 40. a 50. rokov, keď už veľa ľudí poznalo účinky sulfonamidov a antibiotík. Linus Pauling, ktorý dostal dvakrát Nobelovu cenu (za chémiu a za mier), sa do veľkej miery postaral o popularizáciu vitamínu C. V roku 1970 vydal svoju knihu o možnostiach využitia kyseliny askorbovej. Práve on svojim čitateľom odporučil užívanie megadávok vitamínu C. Pri prevenciách pred chorobami odporúčal užívať 2 až 9 gramov vitamínu C. Predtým však všetky oficiálne publikácie odporúčali užívať len 60 mg látky.

Funkcia vitamínu

Vitamín C pôsobí pri tvorbe kolagénu, katalyzácie premeny dopamínu na noradrenalín, vstrebávanie živín (vápnik, železo, aminokyseliny),neutralizáciu rakovinotvorných dusitanov,zvyšovanie účinnosti imunitného systému, regeneráciu tkanív, vplyv na liečenie mononukleózy a iných chorôb, znižovanie hmotnosti, zlepšovanie využívania tyroxínu, zlepšenie zásobovania krvi železom a organizmu kyslíkom.

Rozpustnosť

Vitamín C je rozpustný vo vode.

Upozornenie
Nebezpečné najmä pre tehotné ženy (max. 500mg/denne). Dávky 2000 mg/denne a viac môžu spôsobiť hnačku,

Nedostatok vitamínu spôsobuje

  • skorbut
  • únava
  • malátnosť
  • znížený počet červených krviniek
  • porucha väzivových tkanív
  • zdurené ďasná
  • pomalé hojenie rán
  • krvácanie z nosa
  • časté prechladnutia
  • citlivé sliznice
  • sklon ku kŕčovým žilám a hemeroidom
  • nadváha
  • poruchy spánku
  • depresie
  • katary
  • bronchiálna astma

Nadbytok vitamínu spôsobuje

  • nafukovanie
  • vetry
  • narušené vstrebávanie medi a selénu
  • obličkové kamene

Zdroje

  • kiwi
  • rakytníkové bobule
  • čierne ríbezle
  • šípky
  • citrón
  • grapefruit
  • jahoda
  • malina
  • pomaranč
  • grapefruit
  • brokolica
  • karfiol
  • kel
  • kapusta
  • paprika
  • šalát
  • kaleráb
  • varené zemiaky

Denná dávka

  • deti do pol roka: 30 mg
  • deti od 0,5-1 roka: 35 mg
  • deti od 1-3 roka: 40 mg
  • deti od 4-10 rokov: 45 mg
  • deti od 11-14 rokov: 50 mg
  • deti a dospelí 15+ rokov: 60 mg
  • tehotné ženy: 70 mg
  • dojčiace ženy: 95 mg
Share.

Komentáre