Vitamín D

Iné mená
  • Kalciferol

Popis vitamínu

Rybí tuk bol v 2. polovici 19. storočia považovaný za všeliek, ktorý pomáha pri najrôznejších chorobách. No oficiálna medicína začala až v 20. rokoch 20. storočia považovať rybí tuk za dôležitý zdroj vitamínu D. Ako sa naše vedomosti postupne rozširovali a začala sa rozširovať aj lekárska veda, lekári začali pacientom (najmä deťom) odporúčať podávanie rybieho tuku lyžičkou na posilnenie kostí a pre celkové zdravie.

Funkcia vitamínu

Stimulovanie črevnej resorpcie vápnika a fosforu, sprostredkovanie premeny kostí, premena minerálov v kostiach, ovplyvňovanie sekrécie inzulínu, prolaktínu, protinádorové činidlo, posilňovanie imunitného systému.

Rozpustnosť

Vitamín D je rozpustný v tukoch.

Upozornenie
Pri veľmi veľkých dávkach (nad 1200 m.j.) dochádza k toxikóze a zvápenateniu mäkkých tkanív (steny krvných ciev, srdcové tkanivo, pľúca, obličky).

Nedostatok vitamínu spôsobuje

  • krivica – rachitída
  • osteomalácia – mäknutie kostí
  • osteoporóza – rednutie kostí
  • vypadávanie a hnisanie zubov
  • svalová slabosť
  • nervové poruchy
  • zväčšenie kĺbov
  • podráždenosť
  • poruchy spánku
  • depresie
  • krátkozrakosť

Nadbytok vitamínu spôsobuje

  • toxikóza a zvápenatenie mäkkých tkanív (steny krvných ciev, srdcové tkanivo, pľúca, obličky)
  • slabosť
  • smäd
  • strata chuti do jedla
  • častejšie močenie
  • žalúdočno-črevné poruchy
  • vracanie
  • depresie

Zdroje

Poznámka k zdrojom vitamínu
Najlepším zdrojom je slnečné žiarenie.
  • tuniak
  • kakaové maslo
  • rybí olej
  • žĺtok
  • tvrdý syr
  • maslo
  • tvaroh
  • mlieko
  • materské mlieko
  • pečeň

Denná dávka

  • deti do 12 mesiacov: 25 µg
  • deti 1–10 rokov: 50 µg
  • deti 11–17 rokov: 100 µg
  • dospelí nad 18 rokov: 100 µg
  • tehotné a dojčiace ženy: 100 µg
Share.

Komentáre