Bielkovinoví milionári

0

Zdroj: http://www.supereco.com

V posledných rokoch sa objavilo pár pozoruhodných alternatív produktov, ktoré nahrádzajú tradičné zdroje bielkovín, ako je napríklad srvátka či kaseín. Predstavíme vám tri produkty, ktoré môžete považovať za takýto alternatívny zdroj bielkovín.

Bielkovinový koncentrát z hnedej ryže

Hnedú ryžu považujeme za zdroj sacharidov, ktoré majú tzv. nízky glykemický index, takže sa hodí ako výborná príloha k poriadnej porcii kuracích pŕs. Konzumácia dobre uvarenej hnedej ryže stimuluje hladinu gamaaminomaslovej kyseliny, ktorá zvyšuje úroveň rastového hormónu. Ryža však obsahuje aj bielkovinu, ale pretože v jednej šálke je jej iba asi 5 gramov, neodporúčame vám sa „napchávať“ hnedou ryžou, aby ste uspokojili svoju potrebu bielkovín.

Špeciálnym technologickým postupom, pri ktorom je možné oddeliť sacharidový a bielkovinový podiel v hnedej ryži, získavajú výrobcovia ryžový proteínový koncentrát s obsahom okolo 70% bielkovín, ktorý má oveľa viac arginínu ako iné zdroje bielkovín (štyrikrát viac ako napríklad srvátka). Pretože sa v ľudskom tele arginín premieňa na oxid dusnatý, užívanie ryžového proteínu podporuje transport a pumpovanie živín do svalov a zlepšuje potréningovú regeneráciu vďaka zvýšenému prietoku krvi. Ryžový proteín je taktiež bohatý na aminokyselinu glutamín, podporujúce svalový rast, imunitné funkcie a znižujúce svalovú únavu pri tréningu.

Keď pridáte proteín z hnedej ryže do vášho tradičného proteínového kokteilu, zvýši sa vám rýchlosť redukcie telesného tuku, svalové prírastky a zníži sa hladina cholesterolu.

Bielkovinový koncentrát z hnedej ryže sa odporúča vegánom, osobám s alergiami na mliečnu bielkovinu a na lepok (celiakom), ďalej tým, ktorí sa chcú zbaviť nadbytočného tuku, zredukovať cholesterol a vypracovať svaly. Nahraďte 10 g bežného proteínového koncentrátu rovnakým množstvom ryžovej bielkoviny. Neodporúča sa ľuďom s precitlivenou chuťou, pretože ryžový proteín je horký a má kriedovú pachuť.

Proteín z pohánky

Mnoho ľudí pozná pohánkovú múku, z ktorej sa pripravujú palacinky a japonské rezance soba. Ale pohánka nie je len surovinou na výrobu múky, je možnné z nej vyrobiť aj kvalitnú bielkovinu. Podobne ako vo vaječnom bielku je dominantnou bielkovinou u pohánky albumín. V bielkovinách pohánky sú ďalej zastúpené esenciálne a sírne aminokyseliny, dôležité pre svalový rast a regeneráciu.

Japonskí vedci podávali po dobu piatich týždňov potkanom krmivo buď s obsahom 20% pohánkového proteínu alebo s obsahom 20% kazeínu a publikovali výsledky tejto štúdie v magazíne Bioscience, Biotechnology a Biochemistry v roku 1999, zistili, že potkany kŕmené pohankovým krmivom nabrali svalovú hmotu a odbúrali tuk, zatiaľ čo u potkanov kŕmených kazeínom k žiadnym zmenám v obsahu svalov a tuku nedošlo. Vyšší účinok pohánky na svalový rast možno vysvetliť prítomnosťou chiro-inozitolu z pohánky, ktorý napodobňuje účinok anabolického hormónu inzulínu.

Rovnaký výskumný tím tiež zisťoval účinok pohánky na redukciu tuku. Došlo k zníženiu rýchlosti lipogenézy (tvorby tukov) v dôsledku zablokovania určitých pečeňových enzýmov podporujúcich tvorbu i ukladanie tukov.

Ďalšou prednosťou pohánkovej bielkoviny je jej schopnosť prispievať k redukcii hladiny cholesterolu. Vedci z University or Winconsin-Madison publikovali v Journal of Agriculture and Food Chemistry v roku 2007 štúdiu, v ktorej zistili, že pohánkový proteín znižuje vstrebávanie cholesterolu v tenkom čreve takmer na polovicu.

Proteín z pohánky sa odporúča ako alternatívny zdroj bielkovín pre osoby s alergiou na mliečnu bielkovinu a je tiež vhodný ako náhrada časti tradičných bielkovín v proteínových nápojoch. Nahraďte 10 – 20 g bežného proteínového koncentrátu rovnakým množstvom pohánkovej bielkoviny, aby ste podporili svalový rast a odbúravanie tuku. Jeho užívanie sa neodporúča osobám s alergiou na pohánku.

Bielkovina zo semien brusnice

Okrem antioxidačných účinkov sú brusnice aj zdrojom bielkovín. Existuje ojedinelý výrobný postup, ako izolovať bielkovinu zo semien brusnice technologickou cestou extrudovania a filtrácie bez použitia enzymatických postupov alebo extrakčných činidiel.

Vznikne proteínový prášok, obsahujúci len 35 – 40% bielkovín. Aj keď to nie je príliš veľa, zvyšok extrudátov tvorí cenná vláknina (60 – 65%) a zdravé omega-3, omega-6 a omega-9 nenasýtené mastné kyseliny. Samotná bielkovina je tiež bohatá na vetvené aminokyseliny (BCAA) a antioxidanty.

Jediným problémom je, že brusnicový proteínový koncentrát zatiaľ nie je bežne dostupný na trhu.

Bielkovina zo semien brusnice sa odporúča vegánom, osobám s alergiami na mlieko a na lepok (celiaci), ďalej osobám, ktoré vyhľadávajú bohaté zdroje vlákniny, zdravých tukov a antioxidantov. Hodí sa ako proteín podávaný medzi hlavnými jedlami a do proteínového kokteilu pred spaním. Neodporúča sa do koktailov, určených k rýchlemu vstrebávaniu bielkovín počas tréningu a po ňom.

Zdieľať.

O autorovi